Langs de Pacific

31 oktober 2017 - Monterey, California, Verenigde Staten

Het laatste deel van onze reis voert ons langs de Pacific Ocean. Vanaf Santa Barbara rijden we in een aantal etappes terug naar San Francisco. Ons uitzicht is niet te vergelijken met dat van de afgelopen weken: aan de ene kant zien we nu de eindeloze zee, aan de andere kant de glooiende heuvels van Californië. Het blijft prachtig. Hoewel ik dacht dat het hier wat saaier" zou zijn, is niets minder waar. Hieronder in het kort onze hoogtepunten:

1. de Mission van Santa Barbara

Langs de kust van Californië loopt de Camino Real (the king's highway). Deze oude route verbindt 21 missieposten, die daar in de 18e eeuw door Spaanse monniken zijn gesticht. Wij bezochten die in Santa Barbara en hadden het geluk van een bijna privé tour door een lokale kunstenares. Hoe bijzonder de verhalen van toen, en van nu.

2. Hearst Castle in San Simeon

Ik had van hem - William Randolph Hearst (1863-1951) - gehoord als een machtige figuur uit de Amerikaanse geschiedenis, en kan me de commotie omtrent de ontvoering van zijn kleindochter Patty (in 1974) herinneren. Daar hield het mee op. Een bezoek aan zijn Hearst Castle in San Simeon heeft mijn kennis (en oordeel) positief beïnvloed. Op de top van een heuvel met een geweldig uitzicht op de oceaan heeft deze man in 30 jaar een "huis" gerealiseerd, waar ik (heel) graag zou willen wonen. De combinatie van beton (want aardbevingsbestendig) en eeuwenoude kunst is ongelofelijk. Het feit dat hij in al die jaren samenwerkte met de eerste vrouwelijke architecte (Julia Morgan) die werd toegelaten tot de architectuuropleiding van de l'école nationale superieure des Beaux-Arts in Parijs, geeft hem wat mij betreft een dikke plus.

3. Zee-olifanten

In een ondiepe baai even voorbij San Simeon zijn op het strand flinke aantallen zee-olifanten te bewonderen. Het gaat hier om vooral om jonge dieren, vertelt een enthousiaste dame die ons aan de hand van foto's nog veel meer informatie geeft over deze bijzondere dieren. Voeg daarbij dat we eerder al een tweetal dolfijnen zagen zwemmen en dat er tussen de runderen in de heuvels heuse zebra's rondwandelen (als overblijfsel van de dierenverzameling van William Hearst), en je kunt je onze euforie voorstellen.

4. Monterey

Of het aquarium inderdaad zo mooi is, als voorspeld, kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Morgen vellen we ons oordeel. En ook zeker willen we lopen door de straat - Cannery Row - waarop het bekende boek van John Steinbeck is gebaseerd.

Het belooft een prachtige laatste dag van onze trip te worden.

1. Berthina:
    31 oktober 2017
    Wauwwwww 😘
  2. Johan Steensma:
    31 oktober 2017
    Erg mooi!
  3. José Bouwknegt:
    1 november 2017
    Leuk om alles zo met je mee te beleven!