Native Americans

24 oktober 2017 - Mexican Hat, Utah, Verenigde Staten

Vannacht hebben we in een "authentiek" Indianenhotel geslapen in Mexican Hat aan de San Juan rivier. Alsof de Indianen in de VS in hotels overnachten. Feit was wel dat in het hotel vooral mensen met een indiaans uiterlijk werkzaam waren. Veel meer dan we in de afgelopen 2 weken gezien hebben. Waarschijnlijk gaat het om Navajo. Op allerlei borden langs de kant van de weg zagen we hun naam.

Wij denken dat het niet goed gaat met de Navajo. Voor zover wij met hen te maken hadden, lijken ze weinig van hun werk te genieten. En stuk voor stuk, mannen zowel als vrouwen, zijn ze veel te zwaar. Lisa vertelde ons dat de Native Americans  voor het overgrote deel binnen hun reservaten wonen en nauwelijks kans hebben om daarbuiten een leven op te bouwen, met name door gebrek aan opleiding.

In de afgelopen dagen hebben we ook voorbeelden gezien van Native Americans met een voor hun tijd ongetwijfeld beter leven. In Mesa Verde zagen we complete dorpen onder overhangende rotsen van een zeer bijzondere architectuur. In de 12e eeuw leefde hier een Pueblo volk, waarvan o.a. de huidige Navajo afstammen.

Het is triest om te zien dat voor de native Americans de tijden zo veranderd zijn.

We zijn nu in Page, gelegen aan Lake Powell. Morgen bekijken we de prachtige Antelope Canyon.