Voorschriften

11 oktober 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hoewel al een paar dagen in San Francisco, sta ik kennelijk nog met een been in mijn werk. Deze blog schrijf ik over vergrijzing, bouwvoorschriften en brandveiligheid. Om af te kicken.

Tot voor kort dacht ik dat vergrijzing een plattelandsprobleem is. Ik weet nu beter: ook de stad kent het verschijnsel. Zo is de gemiddelde leeftijd in Chinatown, San Francisco, 50 jaar en verdwijnen er ieder jaar voorzieningen, in dit geval winkels. Het zal nog wel even duren, maar als het zo door gaat is er hier op een gegeven moment geen Chinatown meer. Aan Chinese inwoners overigens geen gebrek, zo hebben wij kunnen waarnemen.

San Francisco ligt op de San Andreasbreuklijn en uit alles blijkt dat men zich daarvan in deze stad zeer bewust is. Vooral de aardbeving van 1906 wordt steeds genoemd. Geen wonder, want niet alleen de beving, maar vooral ook de brand die een dag later uitbrak vernietigde zo'n 80% van de toenmalige stad. Het heeft tot de nodige maatregelen geleid. Overal waar je rond kijkt, zie je aan de buitenkant van de gebouwen brandtrappen. Tijdens een bustour werd ons vol trots vertelt dat dit bij de opbouw van de stad na 1906 bij wet werd voorgeschreven. Trots op bouwvoorschriften, ik moest even schakelen.

Ook over brandveiligheid hebben we het nodige gehoord. Zo heeft de stad twee systemen om bij water te komen in geval van brand. Je herkent ze aan de rode en witte paaltjes op veel straathoeken. En mocht dat niet genoeg zijn dan kan zelfs via de oude methode van emmers geblust worden. Bij de aardbeving van 1989 bleek verder dat veel brandweerauto's niet konden uitrukken, omdat gebouwen of wagens beschadigd waren. Om herhaling te voorkomen is nu 30% van de brandweerauto's voortdurend onderweg. We hebben er de nodige voorbij zien komen. Mooie auto's, hoewel in mijn ogen net museummateriaal.

Voor het geval jullie je nu zorgen maken over gebrek aan toeristisch gedrag: niet nodig. Natuurlijk hebben we de Golden Gate bridge overgestoken en hebben we de cellen van Al Capone en the Birdman op Alcatraz bekeken. San Francisco is een fijne stad, waar je je gemakkelijk thuis kunt voelen.

Morgen halen we de auto op en vertrekken we naar Yosemite National Park.

1. Piet van Esch:
    11 oktober 2017
    Gelukkig is de overgang niet zo groot. Vergrijzing, krimp en aardbevingsgebied. Het is alsof je thuis bent. De foto's geven een andere indruk. Mooie foto's vooral die van Alcatrez. Pas de komende dagen op voor de picknickmand. Ik heb vernomen dat Yogi Bear en Bobo Bear daar nog rondlopen. Veel plezier.
  2. Rudy:
    11 oktober 2017
    Leuk iets van je te lezen.
    Hebben die brandweerwagens soms iets te maken met de grote bosbranden misschien?
    Geniet van jullie verdere reis per auto! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Gr. Rudy
  3. Janneke:
    12 oktober 2017
    Nee, volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken. Wel erg trouwens, die branden. We hebben de rook in de afgelopen dagen geroken.
  4. Hans:
    12 oktober 2017
    Leuk verhaal! Ook grappig. 2 maanden geleden liepen wij daar rond en natuurlijk ook chinatown en de brug ‘gedaan’, tegelijkertijd met andere verhalen daar weg gegaan. Mooi dat zo’n stad bij verschillende mensen verschillen ‘dingen’ oproept